Postat av Carl Stridsberg Postat i LoveLaholm.se

En av tre företagare vågar inte klaga på sin kommun!

Läste idag på Svenskt Näringsliv´s sida om att en av tre företag inte vågar klaga på sin kommun. Så jag gick in för att läsa hela denna intressanta artikel och har också namngett källan så att ni kära besökare här på LoveLaholm.se själva kan gå in och läsa om detta ska vi säga, ganska allvarliga påstående?

Foto; pixabay

Källa; Svenskt Näringsliv
FÖRETAGSKLIMAT Var tredje företagare tvekar att framföra kritik mot hemkommunen eftersom de befarar att det leder till negativa konsekvenser. Det visar årets stora enkätundersökning om företagsklimatet. ”Oron är ett stort demokratiskt problem och riskerar att hindra företag från att utvecklas och växa”, säger Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv. Svenskt Näringslivs enkätundersökning om företagsklimatet i Sveriges kommuner innehåller varje år ett par extrafrågor. I år har 31 000 företag svarat på den nya frågan ”Har du någon gång känt tvekan att lämna klagomål till kommunen med risken att detta kommer påverka ditt företag negativt?”

Representanter för Svenskt Näringslivs 21 regionkontor träffar ofta företagare som upplever missnöje med kommunen företaget verkar i, men som inte offentligt vill uttrycka sitt ogillande. De är oroliga för negativa effekter som slår tillbaka på företaget. Det är bakgrunden till att Svenskt Näringsliv i år valt att lyfta in frågan i undersökningen.
Du hittar enkäten här!

Det kan handla om oro för att det ska påverka deras deltagande i offentliga upphandlingar eller för att få olika tillstånd, säger Christer Östlund.
SLUT KÄLLA

Själv är jag inte rädd för att lämna klagomål! Klagar jämt tycker jag. I själva verket upplevs jag säkert som väldigt obekväm många gånger. Mitt fall är också ganska unikt tror jag. Ett av mina företagsprojekt var ju att starta upp en privat och lokal sajt för Laholms medborgare, företag, föreningar och turister. En sajt vars utveckling och skapande jag finansierat med egna privata medel. En hemsida vi trodde mycket på eftersom det inte fanns något liknande i kommunen. Vi gjorde en liten marknadsundersökning om det. LoveLaholm.se lanserades den 6 juni 2014. Döm om min förvåning när det några månader senare dyker upp en ny hemsida, VisitLaholm.se, kommunens egen satsning som totalt sågar min egen hemsida jäms fotknölarna! En miljonsatsning med panoramavyer, inhyrda företag med helikopter och med en marknadsföringsbudget, finansierad av skattemedel, som hundrafalt överstiger min egen. Det var som om all luft gick ur vår ballong. Allt arbete vi haft i ett halvt års tid med att koda på LoveLaholm.se kändes plötsligt fullständigt meningslöst! Så, istället för att ge mig som liten företagare stöd, slog kommunen undan mina ben helt. Är det sedan konstigt att man klagar? Den budget man lagt upp sprack ju naturligtvis. För vilket företag inom besöksnäringen ville längre betala för att ligga med på vår hemsida när man kunde ligga på VisitLaholm.se?

Ledsen_ikonbild800

Foto; pixabay

Självklart har kommunen sin fulla rätt att skapa en hemsida som vänder sig till turister och visst råder det fri konkurrens. Och visst var jag och snackade ”samarbete” med några på kommunen. Men innerst inne så visste jag att loppet var kört. Här fanns inga pengar att göra helt enkelt längre. Visst kan man säga att vi hade en väldigt dålig tajmning eller bara ren och skär otur. Men det hjälper ju inte. För som företagare har man ju bara sin försäljning att lita på. Har man inga köpare tjänar man inget heller. Till skillnad från en kommun som har medborgarnas skattemedel att jobba med. De har inget att förlora. Jag har förlorat min inkomstmöjlighet. Tack, Laholms kommun!
Nu kör vi sajten som en gratisplattform. Allt är gratis. Alternativet var att lägga ner den helt. Men vem vill lägga ner något man jobbat hårt för och lagt ut mycket pengar på? Inte många. Nu söker jag istället stöd från lokal företag som vill sponsra oss. Tack vare min andra äldsta hemsida, hittaupplevelse.se, kan jag fortsätta driva lovelaholm.se som ju självklart går med förlust månad efter månad. Driver vidare LoveLaholm.se även för att vi har hjärta för bygden. Vi hoppas vi kan bidraga med något för att marknadsföra vår mysiga lilla stad. Även om vi måste göra det gratis!

När jag la upp detta jag skrivit på Svenskt Näringslivs facebooksida, eftersom jag trodde att det kunde ge något för debatten, gick det inte alls det. Man ville alls inte ha någon företagare som vädrade sitt missnöje över sin kommun härinne inte! Inga exempel på missnöjda, klagande företagare vill man ha med. Bara kalla fakta på att vi finns… 🙂 Så man kan ju inte låta bli att undra över vilken sida Svenskt Näringsliv egentligen står på? Vackra ord, men utan hjärta blir ingen visa skriven!
//Carl, lovelaholm.se

Kajakpaddling

Relaterade inlägg

  • Kommentera


Arkiv

Hoppa till verktygsfältet