Postat av Carl Stridsberg Postat i LoveLaholm.se

Åtta anledningar för joggare att jubla!

Mikaela Bjerring driver den populära webbplatsen om hälsa, ”Passion för hälsa”. Så här skriver hon på sin facebooksida; ” Att hälsan påverkas positivt av fysisk aktivitet är ingen nyhet, men forskning visar att löpare är starkare, i bättre form och mer fertila än personer som inte utför löpning som fysisk aktivitet.”

Foto; skeeze, pixabay

Mikaela fortsätter;
– ”Forskare vid American Heart Association kom fram till att jogga 30 minuter fem gånger i veckan kan förlänga livet med så mycket som femtio procent.
Här följer åtta anledningar för joggare att jubla!

Bättre sömn

Löpning gör att du sover bättre på natten och gör dig piggare under dagen. Dessutom blir din koncentrationsförmåga bättre. Forskare på Oregon State University i USA utförde en undersökning med 2 600 män och kvinnor i åldrarna 18–85 år där de fann daglig aktiv träning som till exempel löpning förbättrade sömnen med 65 procent.

Ökar fertiliteten

Forskare vid Queens University i Kanada kom fram med ett forskningsresultat som visade att fysiskt aktiva män drabbades mindre av impotens än fysiskt inaktiva män. Resultatet visade även en direkt koppling mellan löpning och sexualdrift, både vad gäller sexuell kapacitet och mental avspändhet i förhållande till sexuell aktivitet.

Bra för musklerna

Musklerna reagerar positivt redan efter första löppasset! Journal of Applied Physiology har rapporterat att efter 65 minuters löparträning så höjs kroppens nivåer av MMP (matrix metalloproteinase) – vilket är ett ämne kopplat till muskeltillväxt och reparationer av skadad muskelvävnad.

Förebygger benskörhet

Att bygga upp ett starkt skelett när man är ung minskar risken för benbrott när man blir äldre. Man behöver inte heller träna på elitnivå för att få resultat – vanlig motionsträning duger bra, men den bör ske regelbundet. Bäst effekt får man av träningsformer som belastar skelettet, som till exempel löpning.
Personer som har ett starkt skelett med hög benmassa löper mindre risk att råka ut för benbrott. Benmassan avgörs visserligen till största delen (60–80 procent) av det genetiska arvet, men resten styrs av faktorer som man faktiskt kan påverka. Fysisk aktivitet och hur mycket kalcium man får i sig har positiv inverkan på benmassan medan olika mediciner som till exempel kortison bidrar till att skelettet blir mera poröst.

Bra för synen

Forskare vid Berkeley National Laboratory har kommit fram till att hård träning gör att din syn håller sig bättre längre upp i åldern och ju fortare du springer, desto bättre. Enligt undersökningen löpte de snabbare löparna 35 procent mindre risk att drabbas av sämre syn än de som sprang långsammare.

Håller immunförsvaret på topp

En studie gjord på Appalachian State University i USA visar att immunsystemet förbättras av löpning pågrund av att cellproduktionen ökar. Studien visar att risken för att drabbas av en förkylning minskar med 50 procent. En annan studie visar att 61 procent av totalt 700 joggare fick färre förkylningar jämfört med hur det var innan de började löpträna. Man ska dock inte överträna för en intensiv träningslivsstil kan istället försämra ditt immunsystem, vilket kan leda till att du blir lika infektionskänslig som om du hade levt ett stillasittande liv utan träning. Om du är en person som tränar hårt så se till att äta rätt och fyll på kroppen med antioxidanter (kroppen förbrukar mer antioxidanter under fysisk aktivitet).

Bra för minnet

En rapport i Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry visar att soffpotatisar löper upp till 60 procent större risk att drabbas av försämrat minne och demens vid stigande ålder. Löpning håller hjärnan alert genom ökad tillförsel av syre. Endorfinerna som frigörs under löpning får dig också att känna dig energisk och ger ökat välbefinnande. En varierad löpning med olika tempoökningar minskar risken ytterligare för demens.
När du joggar bildas nya celler i kroppen och ökar den kognitiva förmågan. Det innebär att vi blir bättre på problemlösning, inlärning och att komma ihåg saker. Det är också viktigt att man tycker om träningsformen, för annars blir träningen kopplad till stress vilket istället påverkar hjärnan negativt.

Bra för hjärtat

Löpning stärker hjärtmuskeln och förbättrar slagvolymen, det vill säga den mängd blod som pumpas runt vid varje hjärtslag. American Journal of Public Health rapporterar att regelbunden konditionsträning hjälper till att reglera hjärtslagen, men att fördelarna försvinner om du upphör med träningen under fyra veckor.

Så nu när du läst alla fördelar med löpning! Ut och kuta!

Besök Mikaelas utmärkta sajt med mängder på tips hur vi ska må bättre! Passion för hälsa – Hemsida

 

Relaterade inlägg

  • Kommentera

Arkiv

Hoppa till verktygsfältet