Laddar

29
apr

  • 29 april, 2018

Coop är Sveriges grönaste varumärke!

Foto/Källa; pixabay.com

 ”Det känns fantastiskt att vinna! Vi har sedan länge varit ledande inom hållbarhet och detta hjälper och sporrar oss att bli ännu bättre – tillsammans gör vi skillnad. Vi har Sveriges högsta försäljningsandel inom eko i dagligvaruhandeln och Änglamark är ett av Sveriges största enskilda varumärken inom den kategorin. Att vi vinner visar att vi är på rätt väg”, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

I undersökningen har svenskarna fått utse Sveriges grönaste varumärke i olika kategorier. I en kategori har respondenterna fått sätta betyg på undersökningens 85 varumärken och här hamnade Coop på förstaplats bland Sveriges största varumärken. I kategorin där respondenterna helt fritt har angett vilket varumärke som de anser vara det grönaste på den svenska marknaden står Änglamark som segrare för åttonde gången.

Foto/Källa; COOP

Änglamark är Coops spjutspets inom hållbarhet. Med cirka 660 produkter inom allt från barnmat till hudvårdsprodukter står Änglamark för nästan hälften av Coops ekologiska försäljning. Under 2017 utökades sortimentet med 55 nya produkter, bland annat med ett stort badrumssortiment. För andra året i rad nådde Coop en ekoandel på över tio procent. Försäljningsandelen för ekologiskt summerades till 10,1 procent under 2017. För Coops näthandel var ekoandelen hela 19,2 procent.

Om undersökningen
Sveriges grönaste varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ. Undersökningen har besvarats av över 1 000 respondenter i åldrarna 15-74 år. Respondenterna får besvara frågor kring miljö och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i åtta utvalda branscher. Det är nionde gången som undersökningen genomförs.

Läs rapporten här 

Se även COOP Laholm´s butik här på LoveLaholm.se! 

Carl Stridsberg

Pysslar med digital innehållsproduktion via mina webbplatser; https://listitsweden.se, https://hittaupplevelse.se och https://lovelaholm.se med kompletterande bloggar och sociala medier.