Postat av Carl Stridsberg Postat i LoveLaholm.se

Sveriges nya licenssystem för spelmarknaden skapar tryggare onlinespel för kunderna

Krav på licens för onlinecasinon, hårdare regler för reklam, tydligare skatteplikt och mer ansvarstagande för kunder med spelberoende. Det är några av punkterna i nya regelverket för spelmarknaden som började gälla den 1 januari i år.

Foto/Källa; Pixabay

Nätcasinon har de senaste åren poppat upp som svampar ur marken och marknaden för onlinespel och online live casinos har varit tämligen oreglerad, med hundratals spelbolag stationerade utanför Sveriges gränser. Detta har gjort det svårt för svensk lagstiftning att reglera dem, samt skydda konsumenterna. Därför tog regeringen fram ett nytt regelverk som började gälla från 1 januari 2019. I stora drag innebär detta att det tidigare spelmonopolet är avskaffat för vissa spel, ett nytt licenssystem har införts och nya skatteregler gäller. I samband med detta bytte Lotteriinspektionen även namn till Spelinspektionen.

Speciella krav på casinon och online live casinon med spellicens
Hittills har 69 onlinecasinon godkänts för spel på den svenska marknaden. Många av dessa bolag har tidigare verkat på den svenska marknaden, men då utan svensk licens. I och med den nya lagen kan Spelinspektionen vidta olika åtgärder mot företag som inte följer de regler som gäller, exempelvis utfärda förbud och viten, samt återkalla licenser.

Spelberoende kund ska kunna koppla bort sig från spel
I samband med att man införde det nya licenssystemet, skapade man tjänsten spelpaus.se. Det är helt enkelt en tjänst där en kund ska kunna koppla bort sig från allt spelande och alla sajter man är medlem på under en bestämd tid. Under denna tid får företagen i fråga inte kontakta kunden med exempelvis direktreklam. Spelinspektionen hade den 22 mars i år beslutat om sanktionsavgifter mot två bolag som inte följde dessa regler. Regeringen vill nu ställa högre krav på nätspelsbolagen och jobbar vidare med de utmaningar som kvarstår.

Hårdare regler för marknadsföring
Den nya spellagen reglerar också marknadsföringen från spelbolag. Detta ligger under Konsumentverket, och säger i stora drag att marknadsföringen för onlinespel inte får vara påträngande, utan måste vara måttfull och saklig. Den ska fokusera på relevanta fakta och ge en rättvisande bild av spelet och chansen att vinna. Man får exempelvis inte pressa till spel eller ge en uppfattning om att chansen att vinna är större än vad den är eller att skicklighet skulle öka ens chans att vinna. Gratischeckar är tillåtna, men får enbart erbjudas inför kundens första spel, en så kallad välkomstbonus.

Nätcasinon tvingas betala skatt i Sverige
Tidigare rådde det så kallade spelmonopolet i Sverige. För att onlinespel och bettingsajter skulle kunna verka på den svenska marknaden flyttade de utomlands, till främst Malta och Storbritannien. Nackdelen med detta var dels att det var svårare att reglera bolagens verksamhet, dels att många arbetstillfällen flyttade utomlands. Dessutom har företagen utomlands kunna slippa svensk skattelagstiftning. Med det nya reglerna måste företagen betala in 18 procent skatt i Sverige. För att man även ska vara säker på att spelarna skattar sina vinster i Sverige kräver man att kunderna identifierar sig via bank-ID på de sajter som har licens att verka i Sverige.

Sök Upplevelser i Sverige

Relaterade inlägg

  • Kommentera

Arkiv

Hoppa till verktygsfältet