Postat av Carl Stridsberg Postat i LoveLaholm.se

Tekniska innovationer underlättar turism på lokal nivå

Sällan har vi väl haft så många valmöjligheter när det gäller betalformer som nu. Och vi har de tekniska innovationerna att tacka för allt. Detta är också en utveckling där lokal nivå gynnas av en global utveckling, inte minst ur ett turismperspektiv.

Bilden; Den globala digitaliseringen stärker den lokala turistindustrin. Sjöaredsspelen, Knäred.

Digitaliseringen når Laholm

I grunden bygger utvecklingen på en digitalisering som bryter ny mark där exempelvis all research – även för privatpersoner som exempelvis ska ut och resa – såväl som betalformer görs via internet. På samlingssajter som betalsatt.se samlas en rad olika betalfunktioner som mer traditionell avbetalning till nyare varianter som Qliro. Gemensamt är att inom just turismindustrin används de allt oftare där mindre orter som Laholm kan stärka sin identitet och position gentemot konsumentledet, eftersom de bara finns några knapptryck bort och inte i någon skymd del av världen som överskuggas av stora städer och klassiska turistmål.

Bokhandeln ett minne blott

Låt oss därmed konstatera att det blir allt mindre vanligt att gå till bokhandeln för att köpa en turistguide som du bär med dig under resans lopp, bläddrar, stryker under och får den sådär härligt tummad och använd… Bara för att sedan försvinna i bokhyllan för att aldrig mer användas.

Research på nätet

Istället genomför du din research på nätet såväl som att du kan betala redan innan besök och därmed också välja när och hur du ska betala. Digitaliseringen stärker på så sätt konsumentens makt på två sätt.

Transparens och konsumentnytta

Dels minskar risken att “köpa grisen i säcken”, det vill säga du får en tydligare bild av vad du köper vilket gör att du kan planera din upplevelse på ett betydligt bättre sätt. Borta är tiden då man måste fråga sig fram hos lokalbefolkningen eller irra runt i syfte att finna en restaurang samtidigt som hunger och irritation ökar. Dels skapar internet en transparens som gör att alla kan gå in och tycka till samt bedöma service och kvalitet på upplevelsen. Idag drivs mycket av turismen tack vare enskilda konsumenters åsikter på diverse sociala media. Konsumentmakten stärks tack vare digitalisering, såväl som dina valmöjligheter vid betalning, som i sig också handlar om konsumentmakt. Numera finns en uppsjö av betalformer du kan välja helt efter egen ekonomi och smak. Det i sig gör också att själva turistnäringen kan växa ytterligare.

Globalt stärker lokalt

Turismen blir nationalekonomiskt allt viktigare idag. Inte minst för mindre orter som Laholm, där det finns massor med upplevelser, men där det också kan vara svårt att nå fram i den hyperkonkurrens som råder i dagens turistnäring. Digitalisering ser därmed till att förena mindre orter som Laholm med den stora gruppen av konsumenter, vilka sträcker sig långt bortanför närområdet. Dessutom kan man nå enskilda på ett helt annat sätt än via kostsamma tidningsannonser. Den globala digitaliseringen stärker den lokala turistindustrin.

En värld i förändring

Världen förändras och digitaliseringen är motorn. Konsumentmakten stärks och en helt ny värld av konsumentnära turism öppnar upp sig där små som stora orter på många sätt kan konkurrera på en mer rättvis nivå.

Sök Upplevelser i Sverige

Relaterade inlägg

  • Kommentera

Arkiv

Hoppa till verktygsfältet