Postat av Carl Stridsberg Postat i LoveLaholm.se

Så minskar du vardagsstressen!

Inom medicinens värld definieras stressbegrepp inte sällan som den uppvarvning som kroppen uppvisar när en människa ställs inför en utmaning eller hot.

Stress begreppet är fullständigt värdeneutralt vilket innebär att stress vare sig klassas som något positivt eller negativt. Stress kan vara positivt betingat om vi exponeras för det under en kortare tid då vi måste prestera, exempelvis inför en viktig deadline på jobbet eller en fysisk ansträngning. Här kan kroppens reaktioner göra oss mer alerta och fokuserade på vår uppgift. I en situation där kroppen under en lång tid (flera månader) utsätts för stress och möjligheterna till återhämtning är få blir dock stressreaktionen farlig. Vi tänkte därför dela med oss av några tips för att minska vardagsstressen.

Korta stunder av spel
Ett bra sätt att motverka stress är att tillämpa mindfulness på samtliga aktiviteter du utför i vardagen, oavsett om detta gäller att diska, promenera i naturen, samtala med en vän eller lösa korsord. Genom att rikta fokus utåt på en specifik uppgift och koncentrera dig fullt ut på denna undviker du att tänka på 1 000 saker samtidigt som stressar dig. Extra bra är det om föremålet för ditt fokus därutöver kräver viss strategisk tankeverksamhet, såsom vid exempelvis spel eller komplexa pussel, då det är lättare att undvika distraktioner då. Mot bakgrund av detta kan en kortvarig paus från jobb eller vardagssysslor för att besöka exempelvis www.storspelare.se inte bara erbjuda underhållning för en stund utan även stresslindring.

Tillbringa tid i naturen
Att snöra på sig grovkängorna och ge sig ut i skogsspåret för att plocka svamp, fiska en stund eller bara lyssna på fåglarna är bevisat fördelaktigt för vårt välmående och i stresslindrande syfte. Studier har visat att individer som tillbringat tid på en plats som ger en känsla av kontakt med naturen under åtminstone 20 minuter per dag, tre gånger i veckan under åtta veckor väsentligen minskat sina nivåer av stresshormonet kortisol. Kombinerar du dessutom naturupplevelsen med någon form av fysisk träning utlöser du därutöver endorfiner och andra må-bra-hormoner som också har en positiv inverkan på stress.

Långkok i köket

Mindfulness är ett begrepp som blivit något av ett ledord under vår samtid som ett sätt att minska stress och vara mer närvarande. Ofta förknippas detta med långa stunder på yogamattan eller gruppmeditation. Faktum kvarstår dock att en kan tillämpa mindfulness på alla aktiviteter i vardagen, såsom exempelvis matlagning. Att aktivt låta sig sjunka in i samtliga uppgifter i köket; hackandet, sköljandet, stekandet och kokandet kan vara en meditativ syssla för den som väljer att inte ha bråttom. Aromerna som sprider sig i köket och kombinationen av hjärn- och kroppsverksamhet leder inte sällan till en känsla av lugn, ro och harmoni.

Lyssna på ljudbok
Den som någon gång fastnat för- och slukat en bok känner igen känslan av att förlora sig i ett litterärt verk till den grad att samtliga tankar och stressmoment upphör att existera. Numer finns förutom tryckta böcker ett brett urval av ljudböcker på marknaden vilket innebär att du inte ens behöver vända blad utan enbart lägga dig bekvämt tillrätta i soffan och njuta av den aktuella berättarkonsten. Även om ljudboken är ett perfekt sällskap i samband med städning eller träning rekommenderar vi, i stresslindringens namn, att du inte kombinerar lyssnandet med någon aktivitet utan endast hänger dig åt avslappning.

Relaterade inlägg

  • Kommentera

Arkiv

Hoppa till verktygsfältet