
23
nov
EVENEMANGSBILJETTEN ÄR ÅRETS JULKLAPP 2021
Foto; HUI Research – Klicka på bilderna för större format
För trettiofjärde året i rad utses Årets julklapp av HUI. Till följd av pandemin har både 2020 och 2021 präglats av inställda och uppskjutna evenemang. När restriktionerna nu hävs märks en vilja att komma ut och träffa människor i sociala sammanhang. Biljettåterförsäljaren Ticketmaster rapporterar om en uppgång i besök på hemsidan och köp av biljetter med över 100 procent. Enligt konsertarrangören Luger har biljetter till artister som Thåström, Amason och Yung Lean sålt slut rekordsnabbt och en match i damallsvenskan slog nyligen publikrekord – det är tydligt att vi svenskar längtar efter att uppleva evenemang igen. När det nu går kommer kulturevent, livesport och andra sociala upplevelser att ta större plats i våra liv framöver.
– I år är den mest eftertraktade julklappen det vi har ett uppdämt behov av, nämligen biljetter till kultur- eller sportevenemang. Och det påverkar i sin tur även andra delar av handeln. Vi ser tydligt hur evenemang, rekreation och kultur skapar behov och fungerar som en motor också för annan typ av konsumtion, säger Emma Hernell, VD på HUI.
Emma Hernell, Vice VD – Foto; HUI Research
Under det senaste året har det blivit tydligare hur konsumtionen i olika branscher hänger ihop. När stora delar av samhället har varit stängt har konsumtion kopplad till det sociala livet uteblivit. Det har varken funnits behov av att köpa nya kläder eller gå till frisören. När människor nu börjar röra sig i samhället och delta i evenemang bidrar det även till att driva konsumtionen i andra delar av detaljhandeln och besöksnäringen som fått stå tillbaka under pandemin.
– Evenemangen får oss att vilja vara fina. Det kan leda till att vi behöver gå till frisören eller uppdatera vår garderob. Innan eventet kanske vi går på restaurang, eller så hänger vi kvar på stan efter jobbet och strosar i butiker. I konsumtionslandskapet driver olika branscher varandra, säger Emma Hernell.
Motivering
Efter ett och ett halvt år i socialt ide med hemarbete, videosamtal och mjukisbyxor är det dags för svenskarna att återigen leva livet tillsammans med andra. Från fjälltoppar till fotbollsmatcher, tv-soffan till teaterscenen och videosamtal till verklighet. 2022 kommer präglas av socialt umgänge, rekreation och uppdämt behov av att uppleva. Årets julklapp 2021 är evenemangsbiljetten.
Hur kriterierna uppfylls
Med utgångspunkt i rådande samhällstrender och svenskarnas aktuella och framtida konsumtionsbeteenden utses Årets julklapp utifrån tre kriterier, varav minst ett måste uppfyllas:
- Årets julklapp ska representera den tid vi lever i
- Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse
- Årets julklapp ska svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
Årets julklapp ska representera den tid vi lever i
Om 2020 var året vi ägnade oss åt social distans, spenderade tid i naturen och lagade mat på stormkök så är 2021 året vi kan gå tillbaka till aktiviteter som inte fått äga rum sedan pandemins start. Vi går mot nya tider där svenskarna kan återupptäcka hur det är att umgås och gå på evenemang igen. Evenemangsbiljetten representerar därför glädjen över att få återgå till teatrar, fotbollsmatcher, konserter och andra liveupplevelser.
Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse
Under pandemin har det varit omöjligt att dela upplevelser fysiskt med andra människor. Suget efter att besöka teatrar, biografer och fotbollsmatcher har vuxit sig starkt under lång tid, och nu finns äntligen möjligheten att uppleva tillsammans igen. Därför har evenemanget fått ett uppsving.
Årets julklapp ska svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
Svenskarna längtar efter att få uppleva kultur igen. Flera återförsäljare har rapporterat om utsålda evenemang och högt tryck från publiken. När vi söker oss till evenemangen uppstår nya behov och pandemin har tydligt visat hur olika typer av konsumtion hänger ihop. Årets julklapp är en del av konsumtionslandskapet och kommer därför stå för ett större försäljningsvärde än enbart biljetternas värde.
RELEVANTA LÄNKAR (Öppnas i ett nytt fönster)
Åretsjulklapp.se
HUIs webbplats
Kommer ni ihåg tidigare Årets Julklapp?
1988 Bakmaskinen
1989 Videokameran
1990 Woken
1991 CD-spelaren
1992 TV-spelet
1993 En doft (parfym)
1994 Mobiltelefonen
1995 CD-skivan
1996 Internetpaket
1997 Elektroniska husdjuret
1998 Dataspelet
1999 Boken
2000 DVD- spelaren
2001 Ett verktyg
2002 Kokboken
2003 Mössan
2004 Den platta TV:n
2005 Ett pokerset
2006 Ljudboken
2007 GPS-mottagaren
2008 Upplevelsen
2009 Spikmattan
2010 Surfplattan
2011 Den färdigpackade matkassen
2012 Hörlurarna
2013 Råsaftcentrifugen
2014 Aktivitetsarmbandet
2015 Robotdammsugaren
2016 VR-glasögonen
2017 Elcykeln
2018 Det återvunna plagget
2019 Mobillådan
2020 Stormköket
OM HUI Research
HUI Research erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor.
Text: HUI Research
Foto: HUI Research