Laddar

27
jan

  • 27 januari, 2023

Så digitaliserar du din affärsverksamhet

Få företag idag har råd att överleva utan digitalisering. Det som en gång i tiden var en konkurrensfördel gentemot andra är idag ett avgörande kriterium för att överleva. Den som digitaliserar på rätt sätt kan öka marginalerna, utveckla sin affärsverksamhet och bli mer lönsam i längden. Digitala transformationer inom näringsverksamhet handlar inte sällan om att effektivisera, och stundtals helt och hållet automatisera, uppgifter och processer. Ju större anslag man har till digitalisering desto fler fördelar. Det senare innebär dock inte att mindre aktörer, som kanske inte har råd att göra så stora satsningar, måste hamna på efterkälken. Utvecklingen har gått framåt i en hög takt de senaste åren vilket medför att mer och mer sofistikerad teknik nu även är tillgänglig för företag med mer restriktiva budgetar. I det här inlägget kikar vi närmare på några sätt att digitalisera sin affärsverksamhet på.

Hämta inspiration från andra
Innan du påbörjar arbetet med digitalisering är det en god idé att noga fundera över vilka åtgärder som känns rimliga och nödvändiga inom just din verksamhet. För den som driver advokatbyrå kan digital avtalsskrivning vara oumbärlig, medan säkring av personuppgifter och e-brevlådor är grundläggande för de som inhämtar uppgifter från enskilda personer. Titta gärna på större spelare i andra branscher för inspiration och vägledning. En sektor som har lyckats anpassa sig till vår uppkopplade värld genom digitalisering av sina tjänster är exempelvis gaming industrin.

Där har man med framgång lyckats expandera sitt sortiment av produkter och tjänster till en online-miljö genom plattformar som PokerStars som samexisterar vid sidan av konventionella landbaserade anläggningar för casino- och pokerspel. Ett annat exempel är klädbranschen som lyckats bygga webbutiker som är minst lika lockande för kunder att handla i som fysiska butiker och som därutöver erbjuder fördelar som rabattkoder och fri frakt.

Upphandla molntjänster

De flesta företag idag, små som stora, sitter på en stor mängd viktiga handlingar som behövs inom verksamheten. Det kan röra sig om allt från riktlinjer och budgetar till kontrakt eller underlag till myndigheter. Förr i tiden förvarade man dessa i pärmar eller kanske i ett arkiv. Idag finns lyckligtvis betydligt smidigare sätt att spara och organisera dessa på ett överskådligt och säkert sätt. Med tanke på att många jobbar på distans idag är det dessutom viktigt att kunna få tillgång till dokument oavsett var en befinner sig.

Det är här molntjänster kommer in i bilden. Begreppet står kort och gott för IT-tjänster som låter en hantera program, processorkraft, datalagring och annat på nätet i stället för via datorns mjukvara. Innan du upphandlar rätt molntjänst för dig är det viktigt att kartlägga de parametrar som är viktigast inom just ditt bolag. Generellt sett innebär högre kostnad högre säkerhet men det finns tjänster för alla behov.

Hemsida
Med rätt hemsida har du ett optimalt skyltfönster mot världen och en chans att locka och behålla kunder. Ett självklart led i arbetet med digitalisering i ditt företag är därmed att antingen skapa en hemsida från grunden eller syna den du har i nuläget och göra eventuella förbättringar. En hemsida är en avgörande utgångspunkt för din digitala närvaro eftersom de flesta av oss använder oss av nätet för att hitta och köpa tjänster och produkter. Att bygga hemsida behöver inte nödvändigtvis vara svårt eller dyrt. Den som kan och vill kan givetvis lägga ut hemsidebyggande på entreprenad och låta experter på webbyråer göra sitt.

Med tjänster som exempelvis Squarespace går det dock minst lika bra att skapa en egen enklare sådan själv. Titta gärna på andra inom ditt fält för att hämta inspiration men akta dig för att kopiera rakt av. Vad som är helt rätt för en verksamhet kan vara helt fel för en annan. Säljer du produkter via hemsidan är en särskild del med en webbshop nödvändig. Ska du endast använda hemsidan som ett digitalt visitkort räcker det däremot med några få avsnitt där du presenterar din verksamhet och vad du saluför samt erbjuder sätt för kunder att ta kontakt med dig.

 

Carl Stridsberg

Pysslar med digital innehållsproduktion via mina webbplatser; https://listitsweden.se, https://hittaupplevelse.se och https://lovelaholm.se med kompletterande bloggar och sociala medier.